Ana içeriğe atla

Mum Çiçeği - Hoya Carnosa



Ben çocukken, rahmetli dedemin bir sürü çiçeği vardı. Bu çiçeğin aynısını da anneme hediye etmişti. Yıllarca o yemyeşil yapraklı bitkinin bir kez olsun açtığını görmedik. Annem yapraklarını nemli pamukla tek tek siler, konuşur, severdi. Ama bir kez olsun çiçek vermedi. Ne zaman ki annem "bana bak, bu sene de açmazsan seni kaldırıp çöpe atacağım " dedi, işte o sene hayatımda görmediğim güzellikte, özene bezene yaratılmış o harika çiçeklerle doldu taştı balkonumuz. O ilk ve son kez açışı olmuştu. Sonra ben evlendim, annem başka eve taşındı. Çiçeğimiz bir daha hiç açmadı. Ama olsun , o yeşil yapraklı bitki, bir kez de olsa o güzelliklerle bizi mutlu etmişti ya...
Yeterdi bize.

Sizin evinizde de bu çiçekten mevcutsa veya almayı düşünüyorsanız bakımı ile ilgili tavsiyelere ihtiyacınız olacaktır. 

MUM ÇİÇEĞİ BAKIMI VE YETİŞTİRİCİLİĞİ 
Ev ortamında hiçbir sorun çıkarmaması ve yapraklarının çok dayanıklı olup yıllarca dökülmemesi ile mum çiçeği ideal bir ev süs bitkisidir. Nemli ve sıcak ortamı sever. Tropikal bir bitkidir. Salonlarda bakımı kolaydır. Kışları don tehlikesi olmayan güney illerimizde bahçede duvar sarmaşığı gibi kullanılabilir. Sıfır dereceye kadar dayanabilse de kışın 5 dereceden daha soğuk yerde bulundurmamalısınız.
Yapraklarının etli ve kalın olması mum çiçeğinin başka bir güzelliğidir. Genelde yaprakları için yetiştirilir. Çiçekleri ise sanki balmumundan yapılmışçasına çok güzel, ilginç bir güzelliğe sahiptir. Çok da güzel kokar. Çiçek açtığı zaman kokusu bütün evi sarar.
Mum çiçeği ne zaman çiçek açar?
Bir metreden fazla uzayıp bol yapraklanırsa yaz aylarında çiçek açar. Çiçek açmaya başlarsa her yıl tekrar çiçek açacaktır. Solan dökülen çiçeklerin koçan benzeri saplarına el sürmeyin, koparmayın çünkü sonraki yıl yine o saplardan çiçek açıyor.

Mum Çiçeği Bakımı
Büyümesi: Bazen normal bir şekilde yaprak yaprak büyür. Bazen ip gibi yapraksız, incecik, bordo renginde bir veya birkaç uzantı çıkarır. Bir metre kadar uzayabilirler. Bu ipe benzer dallar zamanla yapraklarla kaplanır. Yapraklar önce çok küçük, kızılımsı kahverengi veya bal rengi olur.
Işık: Pencere yakınında bol aydınlıkta bulunmalı. Günde dört saat kadar filtrelenmiş güneş ışığı sağlıklı gelişmesi ve çiçek açması için çok faydalıdır (pencere tülü, dokusunun ve nakışlarının sıklığına göre güneşi filtreleme vazifesi görür). Ev içinde doğuya veya batıya bakan pencere önünde bulunmalı.
Toprak: Mum çiçeği suyu iyi süzdüren ve çabuk kuruyan toprak istiyor. Toprak hazırlama formülü: Kumlu veya gevşek bahçe toprağı + torf + kestane toprağı.. Bunları iyice karıştırın, tamamen kupkuru olana kadar bekletin (çünkü torf bir defa tamamen kuruyunca daha sonra sulasanız bile hiç su tutmaz olur, çabuk kurur). Bu karışım iyice kupkuru olduğu zaman beşte bir oranında perlit ekleyin sulayın, bir iki gün bekleyin: Toprak nemini hafifçe kaybettiği zaman, yani hem oldukça nemli hem elinize yapışmıyor şekle geldiği zaman mum çiçeğinizi bu toprağa dikin ama sulamayın, toprak nemini kaybettiği zaman ılık su ile sulayın.
Sulama: Toprak neredeyse tamamen kuruyacak, sonra yüzeyini eşeleyeceksiniz havalandıracaksınız, hacim küçülmesi olup kenarlarda boşluklar oluşmuşsa eşeleyerek oraları kapatacaksınız sonra bolca sulayacaksınız. Su biraz ılık olmalı.
Çiçek açıyorsa o süreçte toprak nemini yarı yarıya kaybettiği zaman sulayın. Çiçeksiz olduğu zamanlarda arada bir toprak yüzde yüz nem kaybedene kadar sulamayın böylece mum çiçeğinin çok hassas olduğu gözle fark edilemeyen solucan türünden canlılar o toprakta barınamaz yok olurlar.
Suladığınız zaman, alttan çıkıp alt tabağında biriken suyu çekmesin diye o tabaktaki suyu derhal boşaltın.
Dinlenme dönemi sulaması: Ekim sonundan itibaren sulamayı daha da seyrek yapın. Yani toprak tamamen kuruyunca hemen sulamayın iki gün kadar bekletin. Sulama sıklığını yavaş yavaş düşürün. Bulunduğu yer ne kadar serin ise, serinliğe göre sulamaya o kadar ara verin; üç günden iki haftaya kadar kupkuru toprakta kalmalı. Bahara kadar böyle devam..
Besin verme: İlkbahar ve yaz aylarında büyüme başladığı ve devam ettiği zamanlarda bir ay ara ile iki veya üç defa besin vermek yeter. Hem yaprağı hem çiçeği için yetiştirilen süs bitkileri için hazırlanmış olan, suya karıştırılan sıvı besinden veya bulabilirseniz “etli yapraklı bitkiler için olan” gıdadan olmalıdır.
Budama: Evde fazlaca kalabalık yapacak kadar aşırı dallanıp budaklanmadıkça mum çiçeğini budamak iyi değildir.
Saksı değiştirme: Gereğinden büyük saksılarda olmamalı. Küçük bir fide iken küçük bir saksı gerekiyor. Saksıya göre fazla köklenirse o zaman bir boy büyük saksıya aktarın, yeni saksı eskisinden 5 cm kadar geniş olmalı daha büyük olmamalı. Senede bir veya iki üç senede bir bu şekilde saksı değiştirmesi yapmalısınız.
Üretilmesi çoğaltılması: Olgun yapraklı bir dalının kesilip direkt toprağa ekilmesiyle yılın her zamanında yapılabilir. Dalda sadece iki yaprak bırakın. Mum çiçeği için uygun bir toprağa dikin ve çok az sulayın. Bu kadar basittir. Ne zaman büyümeye başlayacağı hiç belli olmaz ama tutacağı büyüyeceği kesindir yeter ki çok sulamayın.

Yorumlar

  1. ilk defa duyduğum vede gördüğüm bir çiçek türü:)
    sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk görüşte aşk olmuştur eminim :) çünkü gerçekten çok güzel

      Sil
  2. benim bu güzellikten çok geç haberim oldu
    Malesef çocukken bilenlerden değilim internetten bu çiçeği öğrenenlerdenim
    Ama anslıyım bir arkadaşım iki yapraklı küçücük bişey getirdi verdi elime al bakalım istediğin çiçek bu dedi.
    Ben o iki yapraklı dalı diktim ve tam üç sene bekledim ilk defa nu sene çiçek açtı sadece iki tanecik ama çook güzel iki tane çiçek..
    Benim çiçeğimden yola çıkarak bir kaç bilgi de ben ekleyim. Benim güzelim mutfak camında batı cephesinde akşam günei alıyor ve hemen yanında su ısıtıcısı var çay demlenirken falan buharı ona gidiyor.. Bu çiçek nemi gerçekten seviyor.. banyoda yetitirenler bile varmış o derece :))
    Ama suyu hiç sevmiyor ben kış boyu toprak kurumadıkça su vermedim.. Şimdi çicekli diye nispeten daha fazla suluyorum
    henüz toprak ve saksı değişimi yapmadım. Bildiğim kadarı ile küçük saksı seviyor çok sık değitirmeye gerek yook saksısını ve gübre de sevmez diye biliyorum. Ama bir yerden balı sulandırıp verin diye okumuştum. bir çay kaşığı bal döktüm toprağına sulandırmadan şimdi çiçeklerinden bal damlıyor kimisi bu duruma mum çiçeği ağlıyor diyor :)
    Her ne ise çook güxzel görünüyor.

    YanıtlaSil
  3. İlk kez görüyorum, ne güzel bir çiçekmiş bu :) Teşekkürler ayamaya kumpanyacım :)
    Sen anlatınca aklıma ne geldi bak: Annemin teyzesi evdeki pencere önündeki menekşelerine kırlentlerin üstüne işlediği güllerin arasına "Lütfen açılın güzellerim" mesajı yazmıştı :) Hem çok komiğime gitmişti hem de çok hoşuma :) İşe yaramıştı ki hepsi de çok güzel açmıştı. Demek ki çiçeklere özel bir lisan lazım ;)
    Sevgiler....

    YanıtlaSil
  4. Teşekkürler sevgili güz :) nemli ortamı sevdiğini sonradan öğrendik :) bir ablamız vardı, o da mutfağında büyütüyordu bu harika çiçeği, ama ballı su olayını ilk kez duydum, sevgiyle büyüsün çiçeğiniz :)

    YanıtlaSil
  5. Evet Esenciğim bu çiçeklerin kesinlikle özel bir dili var, buna inanıyorum , teyzenizin takdiği de çok iyiymiş :) hoşuma gitti

    YanıtlaSil
  6. çok ilginç ama değil mi, ilgiyle bakılsın açılmasınumudu kesileceği zaman açılsın çiçekler. hem de büyülesin sizi..
    gerçekten çok güzel bir çiçek ve de..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok çok enteresan :) o da can işte ...

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çocuğum Sürekli Yemek Yiyor.

Bazı çocuklar her zaman aç görünür ve siz midesinde bir delik olup olmadığından kuşkulanmaya başlayabilirsiniz. Daha akşam yemeğini bitirir bitirmez bisküvi kutusunu aramaya başlar ve yiyecek bir şeylere ihtiyacı olduğunu söyler. Bu sahne size de tanıdık geliyor mu? Düzenli açlık hissi çok seyrek olarak doymak bilmez bir açlıkla kendini gösteren ve Prader Willi sendromu olarak bilinen az rastlanan bir genetik bozukluğa bağlı olabilir. Ancak çocukların geri kalan çoğunluğu için, yeme alışkanlıklarına daha yakından bakmak, durumu ortaya çok daha kolay çıkarabilir. "Ben acıktım" dediklerinde bu gerçekte "biraz şekerleme istiyorum" veya "bir bisküvi istiyorum" anlamına geliyor olabilir. Ancak ona sadece muz veya diğer sağlıklı atıştırmalıklar sunarsanız aniden gerçekte zannettikleri kadar aç olmadıklarına karar verebilirler. Gizli yemek yemelerin sebebi Eğer ona beslenme hakkında gerekli bilgileri öğretiyorsanız çocuğunuz farklı gıdaların vücudu

Kırılan Küpe Nasıl Değerlendirilir?

Çok sevdiğim nazar boncuklu küpemin kancası kırıldı, atmaya kıyamadığım için kancanın kalan kısmını penseyle yuvarlayıp kolye ucu yaptım  Sonrasında simli iplerden yapılmış zincirime taktım. Diğer küpemi nasıl değerlendireceğime henüz karar vermedim, değerlendirilmek için bir kenarda bekliyor.

El Yapımı Hayalet :)

Çocuklarla beraber hayal gücümüzü arttıracak çalışmalar yapmak eminim hepimizin hoşuna gidiyordur. Bu sefer öyle enteresan bir şey yapmışlar ki ben bile "pes" dedim, çok da hoşuma gitti ve paylaşmak istedim  El yapımı hayalet için malzemelerimiz  Büyük pet şişe Boş bir sprey şişesi Nişasta 1 m2 sargı bezi, 1 adet top 40cm'lik iki adet bakır tel Yapılışı  Boş pet şişe üzerine yerleştirdiğiniz top, hayaletimizin başının şeklini oluşturacak, bakır telleri şekildeki gibi bükerek yanlardan şişeye bağlıyoruz.   Bu iskelet üzerine şekildeki gibi sargı bezini yerleştiriyoruz. Ardından, sulandırılmış nişastayı bir sprey içine boşaltıp kariştırıyoruz. İnce bir tabaka halinde bu sargı bezi üzerine uyguluyuruz. Nişastalı gazlı bezi rüzgarsız ve kuru bir ortamda kurumaya birakıyoruz. 1 saat sonra hayaletimiz hazır Kaynak